12 Ocak 2017 Perşembe

İnternetteki Bilgilere Ne Kadar Güvenebilirsiniz?


Bazı insanlar internette görüp okudukları her şeyin doğru olduğuna inanıyor. Maalesef bu tespit derdine derman arayan hastalar için de geçerli. 
Hekimlikte reklam yapmak yasaktır. Ancak firmaların reklam yapması yasak olmadığı için sağlık konusunda internette dolaşan reklamların kaynağı hekimler değil sağlık hizmeti satmaya çalışan, sağlık dışı konularda (işletme, ekonomi, hastane yönetimi, reklamcılık gibi) eğitim alan kişiler. Ayrıca hekimler tarafından yazılan bilgilendirme amaçlı yazıların da internette yayınlanmadan önce her hangi bilimsel değerlendirmeden geçmediği düşünülür ise bu bilgilerin de her zaman doğru olması mümkün değildir. Hekim dahi olsalar insanların da hata yapacaklarını, tek bir hekimin sağladığı bilginin de ancak onun bilgisi ile sınırlı olduğunu, denetimden geçmediğini düşünmeniz gerekir. 
İşte bu sebepledir ki özellikle sağlık konularında fikir edinmek için başvurduğunuz internetten edindiğiniz bilgileri o uzmanlık dalının ulusal derneğinin web sayfasından (örneğin bakınız Türk Plastik Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Derneği, American Society of Plastic Surgeons gibi) teyit etmenizde fayda olacaktır. 



Bana da yaklaşık 1.5 sene önce Almanya’dan gelen bir hastam ‘‘Siz neden internette yoksunuz? İnternette yoksanız aslında gerçek dünyada da yoksunuz. Sizi bana bir arkadaşım tavsiye ettiği için geldim. Ancak herkes benim kadar şanslı olup sizi tavsiye edecek bir arkadaşa sahip değil.’’ dediği için kendi web sayfamı hazırlayıp yayına koydum. (bakınız www.ibrahimcanter.com) 

Elimden geldiğince hastalara kaliteli, güvenilir ve güncel bilgileri aktarmayı amaçladığım sayfam ile ilgili bir sene geçmeden hoş bir geri dönüş oldu. Ortodontist meslektaşım bu seneki ulusal kongrelerinde ilginç bir araştırma sonucunun sunulduğundan bahsetti. Ortognatik Cerrahi hakkında hastaları bilgilendiren internet sayfalarının tamamı çıkartılıp araştırmacıların belirlediği belli kriterler üzerinden değerlendirmeye alınmış. (Ortodonti ve ötesi: Türkiye’de ortognatik cerrahi ile ilgili web-tabanlı bilginin kalitesi) Değerlendirme sonucunda sadece 5 internet sayfası kriterlerin tamamından geçer not alabilmiş. Bu beş sayfadan bir tanesinin de benim ortognatik cerrahi hakkında bilgi verdiğim sayfaymış. Emek verdiğim bir işin bu şekilde yapılan bilimsel bir değerlendirmede değer bulmuş olmasından ziyadesiyle memnun oldum. Çalışmayı yapan ve bana bu bilgiyi ileten Ortodontist meslektaşlarıma da teşekkürlerimi iletiyorum. 

Hepinize sağlıklı günler dilerim.

Prof. Dr. Halil İbrahim CANTER
Estetik Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı
www. estetikcerrahi.blog

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder